Friday, 9 October 2020

සිංහල වෙස්මුහුණු කලාව

 


වෙස්මුහුණු කලාව

ඇත්තටම වෙස්මුහුණු කියන්නේ  මොනවා ද?මේ වන විට ඔබ වෙස්මුහුණු එකක් හෝ පළදලත් ඇති․අපි පුංචි කාලේ වෙසක්‚පොසොන් තොරණ බලන්න ගිහින් වෙස්මුහුණක් ගෙදර අරන් ඇවිත් නංගි‚මල්ලි‚යාළුවෝ බය කරා ඔබට මතක ද?ශාන්තිකර්ම‚තොවිල් වලදී වෙස්මුහුණු පැළදගෙන නර්තනයේ යෙදෙනවත් ඔබ දැකලා ඇති․ඒත් ඔබ සිතුවා ද වෙස්මුහුණු කලාව යනු  ලෝකය ම පිළිගත් අපේ ම සංස්කෘතිකාංගයක් බව․මෙතැන් පටන් මා ඔබට ගෙන එන්නේ අපේ සාම්ප්‍රදායික වෙස්මුහුණු කලාව පිළිබඳ තොරතුරු යි․       ශ්‍රී   ලංකාවේ පහතරට ප්‍රදේශයට ආවේණික වූ වෙස්මුහුණු කලාව කවදා කෙසේ ආරම්භ වූවා දැයි කිව නොහැකි වුවත් දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ විනෝදාස්වාදයට මෙන් ම උපදේශකත්වයට සාම්ප්‍රදායික ලෙස වෙස්මුහුණු යොදාගෙන ඇත․එසේ ම කෝලම් නාට්‍ය සංදර්ශන‚ශාන්තිකර්මවලදීත්වෙස්මුහුණු යොදාගෙන ඇති බවට අතීතය සාක්ෂි දරයි․ වෙස්මුහුණු කලාව ගැන සඳහන් කරන විට‚මෙය සිංහල ජනතාවගේ සාම්ප්‍රදායික කලාවකි․මෙය උඩරට‚පහතරට‚සබරගමු ආදි නර්තන සාම්ප්‍රදායන් හා සබැදි ය․

අපේ මුතුන් මිත්තන් ලෙස සැලකෙන වැදි ජනතාව සමඟ ද මෙම වෙස්මුහුණු බැඳීපැවතුණු බව ඔවුන්ගේ ඉතිහාසය විමසීමේ දී පෙනීයන කරුණකි․ඔවුන්ගේ පූජා ආදිය සිදුකිරීමේ දී ඔවුන් විසින් තමාගේ ශරීරය හා මුහුණ වර්ණ කරගත් බවට ඉතිහාසය සාක්ෂි දරයි․

අපේ ජනශ්‍රැතියේ වෙස්මුහුණු බිහිවීම පිළිබඳව අපූරැ සදහනක් දැකවේ․එය නම්‚මහ සම්මත රජ්ජුරුවන්ගේ බිසවට නාට්‍ය දැක සිනාසීමට දොළදුකක් ඇතිවිය․ එය සංසිදුවීමට විශ්වකර්මයා ලවා සක් දෙවිදුන් විසින් වෙස්මුහුණු හා කෝලම් නාට්‍ය නිර්මාණය ලද බව සඳහන් වේ․වෙස්මුහුණු බොහොමයක් මෙම කෝලම් නාට්‍ය හා සම්බන්ධ වේ․

එදා අප ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ මාරයා පරාජය කරන අවස්ථාවේ ද‚දසමාර සේනාවක් උන්වහන්සේ සමඟ යුද්ධයට පැමිණි බව සඳහන් වේ․එසේ පැමිණි මාර සේනාව එකෙකුට එකෙක් වෙනස් ආකාරයෙන් වෙස්ගත් බව ද පැහැදිලි ය․එසේ ඔවුන්ගේ මුහුණු ඇර අනෙක් අංගෝපාංග මනුෂ්‍ය ස්වරූපයෙන්‚මුහුණේ ස්වරූපය වෙනස් කර ගන්නට ඇතැයි අනුමාන කළ හැකි ය․

එපමණක් නොව‚තවත් මූලාශ්‍රයක සඳහන් වන්නේ රාවණා රජු ද වෙස්මුහුණු යොදාගෙන සතුරන් පරාජය කළ බවයි․

වර්තමානයේ දී නාග‚රාක්ෂ‚මරු රාක්ෂ වැනි රාක්ෂ මුහුණු පැලද නැටුම් ඉදිරිපත් කරන ශිල්පීහු ද ශාන්තිකර්මවල නැටුම් ඉදිරිපත් කරන ශිල්පීහු ද මිනිසුන් ලෙස නැටුම් ඉදිරිපත් කරන්නන් ද වෙස්මුහුණෙන් හා ඇඳුම් පැළදුම්වලින් පමණක් ස්වරූපය වෙනස් කරති‚පාරම්පරිකව පවත්වාගෙන එන කලාවක් ලෙස වෙස්මුහුණු කලාව සැලකේ‚ 

වෙස්මුහුණේ බියකරු පෙනුම වැඩි දියුණු කරනුයේ නැටුම්කරු වෙස්මුහුණු පැළද ගයන විවිධ වූ ගීත‚දීර්ඝ වූ යාගහෝම ඉදිරිපත් කිරීමෙනි․යකුන් සහ ප්‍රේතයන් පළවාහැරීම ඈත අතීතයේ ගම්බද පෙදෙස්වල පැවති දුර්භික්ෂ‚රෝග බියවලට ප්‍රධාන හේතුව වශයෙන් ගම්වැසියන් විශ්වාස කලේ යකුන් හා ප්‍රේතයින්ගේ බලපෑම ප්‍රාග් ඓතිහාසික යුගයේ සිට වෙස්මුහුණු පැලදි නැටුම්‚ගැයුම් ‚අවමංගල්‍ය උත්සව සහ දරුඵල ලබාගැනීම උදෙසා යොදා‌ගෙන ඇත․

වෙස්මුහුණු වර්ග

සැහැල්ලු‚කල්පවතින ලී වර්ගයක් වන වෙල්කදුරු සහ රුක්අත්තන යන ලී වලින් වර්තමානයේ වෙස්මුහුණු නිම වේ․ශ්‍රී ලංකාවේ වෙස්මුහුණු කලාව විවිධ සංස්කෘතීන් නිර්මාණය කරන අතර මෙය ආසියාවේ සංස්කෘතිය ඔප් නැංවීමට මහගු වූ දායකත්වයක් ලබාදෙන බව කිව හැකිය․ලංකාවේ භාවිතාවන වෙස්මුහුණු වර්ග කීපයකි․

සන්නි වෙස්මුහුණු

කෝලම් වෙස්මුහුණු

රාක්ෂ  වෙස්මුහුණු

සත්ව වෙස්මුහුණු

යක්ෂ වෙස්මුහුණු

මිත්‍යා වෙස්මුහුණු

මනුෂ්‍ය වෙස්මුහුණු

පාලිය වෙස්මුහුණු

දේව වෙස්මුහුණු

මේ අතරින් ශ්‍රී ලංකාවේ බහුලව භාවිතාවන වෙස්මුහුණු වර්ග දෙකක් ලෙස සන්නි වෙස්මුහුණු හා කෝලම් වෙස්මුහුණු හැදින්වීමට පුලුවන්․මේවා වැඩිපුර ම භාවිත කරන ලද්දේ ශාන්තිකර්මවලදී ය․

කෝලම් වෙස්මුහුණු

කෝලම් වෙස්මුහුණු භාවිත කරනු ලබන්නේ හාස්‍ය ජනිත කරවීම උදෙසා ය․සමාජයේ ඇති විවිධ චරිත උපහාසයට ලක් කිරීමත් ‚අධිරාජ්‍ය පාලනය උපහාසයට ලක්කිරීමත්‚කෝලම් නාට්‍ය සම්ප්‍රදාය භාවිත කරනු ලබයි․කෝලම් වෙස්මුහුණු කලාව කැට වෙස්මුහුණු සහ රාක්ෂ වෙස්මුහුණු ලෙස උප කොටස් දෙකකින් යුක්ත වේ․

කැට වෙස්මුහුණු :- කැට වෙස්මුහුණු ලෙස සැල‌කෙන්නේ මිනිස් මුහුණට සමාන ප්‍රමාණයෙන් කුඩා වෙස්මුහුණු යි․ජසයා සහ ලෙංචිනා කෝලම් මීට උදාහරණ ලෙස දැක්වීමට පුළුවන්․

රාක්ෂ වෙස්මුහුණු :- මෙම වෙස්මුහුණු නිවෙස්වල තබාගැනීමෙන් වාසනාව උදාවන අතර ආරක්ශාව ද සැලසෙන බව ශ්‍රී ලාංකිකයන්ගේ විශ්වාසය යි․ඇස්වහ කටවහ දෝශ සහ රෝගවලින් ද ආරක්ශාව සැලසෙන බව අපේ පැරැන්නන්ගේ අදහසයි․පහතින් සඳහන් කර ඇත්තේ ඒ වගේ වෙස්මුහුණු කීපයක්․


ගුරුළු රාක්ෂ

ගුරුළු රාක්ෂ මිත්‍යා සත්වයෙක් වන අතර නාගයින්ගේ දෂ්ට කිරීම්වලින් ආරක්ශාවීමට ගම්වල මෙම වෙස්කෝලම් නැටුම නටනු ලබයි․විශ්ණු දෙවියන්ගේ වාහනය ලෙසත් ගුරුළා සැලකේ․

නාග රාක්ෂ

ගුරුළු රාක්ෂ හා ප්‍රතිවාදී කෝලම් නැටුමට මෙම වෙස්මුහුණ යොදාගනී․නයිපෙන හතකින් සමන්විත මෙම වෙස්මුහුණ ලාංකික නිවෙස්වල ඔබ දැක ඇත․මෙම වෙස්මුහුණ නිවසේ තබාගැනීමෙන් සියළු අනතුරුවලින් වැලකී සිටිය හැකිබව විශ්වාස කෙරේ․

මයුර රාක්ෂ

මොණරකුගේ හැඩතලවලින් යුතු මෙම වෙස්මුහුණ සාමය‚සතුට‚සෞභාග්‍ය උදාකර ගැනීමට නිවෙස්වල තබාගනී․

ගිනි රාක්ෂ

සතුරු කරදර මගහැරී නිවසට සාමය හා මිත්‍රත්වය උදාකරන බව මෙමඟින් සංකේතවත් කෙරේ.

ගරා යක් මුහුණු

ඇස්වහ කටවහ දෝශ මගහැරීමට මෙම ගරා යකුන්ගේ වෙස්මුහුණ නිවෙස්වල එල්ලා තැබෙනවා․කෝලම් නැටුම්වල එක් නර්තන අංගයක් ලෙස ගරා යක් නැටුම හැඳින්විය හැකියි․

යක්ෂ වෙස්මුහුණු

පෙර ඡන්මවල දී කළ පාපකර්ම හේතුවෙන් යකුන්ට හිමිවන්නේ පහත් තත්ත්වයකි.මිනිසුන් බිය ගන්නා හා යකුන් මිනිසුන්ට ආරූඪ වීමෙන් මිනිසුන් ලෙඩකිරීමේ අපූරු බලයක් මොවුන්ට ඇත.යකුන් පස්දෙනෙකු මෙහිදී දැක්විය හැකියි.

කළු යකා :- කුඩා දරුවන් හා ගැහැණු පක්ෂය රෝගාතුර කරවයි.එමෙන් ම තරුණ අයට රාග අධික සිහින දැකීමට ද මොහු දක්ෂ යි.

රීරි යකා :- ලේ ආශ්‍රිත රෝග සෑදීම මොහුගේ කාර්යයි.

මහසෝනා :- මොහු මිනිසුන් බියගන්නා උණ කරවයි.

හූනියම් යකා :- ප්‍රධාන යකුන් පස්දෙනාගෙන් කෲර ම යකු මොහු ය.මොහු දවල් කාලයේ සූනියම් දේවතාව ලෙස සිටියි.රාත්‍රියේදී මිනිසුන් ලෙඩ කරයි.

අභිමාන යකා:-මොහු මිනිසුන්ගේ මනස ලෙඩ කරයි.මිනිසුන් බිය ගන්වයි.

රෝගයන් සුවපත් කිරීමේ අරමුණින් ශාන්තිකර්මයක් කිරීමේ දී මෙම ප්‍රධාන යකුන් තොවිල්පලට කැදවනු ලබයි.එහිදී මහඇදුරා එම යකාගේ ක්‍රියාවන් ආතුරයාට බලපාන ආකාරය විස්තරාත්මකව ඉදිරිපත් කරයි.මෙම යකුන් යාගපොලට පැමිණි පසු ඔවුනට අයත් දොලපිදේනි ආදිය පුද කිරීමෙන් අනතුරුව ආතුරයා අතහැර යා යුතු ය.

පාලිය වෙස්මුහුණු


ශාන්තිකර්මයේ දී සන්නි යකුන් ප්‍රථම දහඅට පාලිය පැමිණෙයි.මොවුන් වෙසමුණි රජුගේ අනුගාමිකයන් වන අතර ඔවුන් පැමිණෙන්නේ සන්නි යකුන් පැමිණීම ඉස්මතුවෙන් එම භුමිය පවිත්‍ර කිරීමට හා ඔවුන්ට අවශ්‍ය පිදවිලි සකසා තැබීමට ය.හාස්‍ය උපදවන මෙන්ම යක්ෂ ස්වරූපයක් ද දැක්වෙන අයුරින් වෙස්මුහුණු හා ඇදුම් පැළදුම් වලින් සැරසී පැමිණේ.ඉන්පසුව සන්නි යක්ෂයින් රඟමඩලට ගෙන්වා ඔවුනට නියමිත දොළපිදේනි ආදිය කැප කර දීම සිදුකිරීමෙන් පසු ආතුරයාගේ ලෙඩ දුක් ‚දෝෂ දුරුවන බවට විශ්වාස කෙරේ.එකකට එකක් වෙනස් වෙස්මුහුණු පැළඳ මෙහිදී රංගනයේ යෙදේ.පහත දැක්වෙන්නේ එම පාලි දහඅටයි.

            • දුන්න පාලිය        • පොල්මල් පාලිය          • දළුමුර පාලිය       • මුගුරු පාලිය

            •විලක්කු පාලිය     • කොළඅතු පාලිය          • මිනීහිස පාලිය      •වාලුගෙඩි පාලිය

            •තැඹිලි පාලිය       • පොත්කඩ පාලිය         • පන්දම් පාලිය      • තුවක්කු පාලිය

            • කළස් පාලිය       • අඟුරු දුම්මල පාලිය    • කුකුළු පාලිය

            •දුම් පාලිය             • සළු පාලිය                  •කෙණ්ඩි පාලිය 

රංගභූමිය ආලෝකවත් කරමින් ප්‍රථමයෙන් පැමිණෙන්නේ පන්දම්  පාලිය යි.සෙසු පාලිවලට පැමිණීමට දෙවිදේවතාවන්ගෙන් වරම් ලබා ගැනීම මෙම පාලියේ ප්‍රධාන කාර්යය යි.රංග භූමිය පිරිසිදු කිරීමේ අරමුණින් භාජනයක දුම්මල දමා දුම් අල්ලමින් පැමිණෙන මෙම පාලිය සෑම දිශාවකට ම කඩුව කරකවමින්  හා ගැසීමෙන් නර්තනයක් ඉදිරිපත් කරයි.එසේ කිරීම නිසා එම ස්ථානයේ දැනටත් පවතින්නා වූ සියලු දෝෂයන් දුරු  වී සෙත් ශාන්තිය ලබා දේ.දෙවියන් පිදීම සඳහා මැටි බඳුනක් පොල් මලක් තබාගෙන මීළගට පැමිණෙන්නේ කලස් පාලිය යි.මෙහිදී පැමිණෙන සෑම පාලියක් මයකුන්ට අවශ්‍ය පූජා භාණ්ඩ රැගෙන පිවිසේ.කුකුළු පාලිය පැමිණීමෙන් එය මනාව පැහැදිලි වේ.කෙන්ඩි පාලිය කෙණ්ඩියක් ද‚ සළු පාලිය සළුවක් ද ‚දළුමුර පාලිය බුලත් ද‚තැඹිලි පාලිය තැඹිලි ගෙඩියක් ද‚අතු පාලිය අතු ද, අතැතිව රඟමඩලට පැමිණේ.දුනු පාලිය දුන්නක් හා ඊයක් ද ,මුගුරු පාලිය මගුරක් ද ,රැගෙන යකුන්ගේ පැමිණීමට බාධාවන වෙනත් යකුන් පළවා හරී.මෙසේ පැමිණි සෑම පාලියක් ම  නොයෙක් විහිළු තහළු සමඟින් ප්‍රේක්ෂකයන් සිනහවට ලක් කරවමින් එමගින් ආතුරයාගේ හිස පිරිසිදු කර ඔහුට සුවයක් ලබා දේ.මෙසේ දහඅට පාලිය පැමිණීමෙන් පසුව එම ස්ථානය ආරක්ශා සහිතවත් ,පිරිසිදුවත් තිබෙනු දුටු සන්නි යක්ෂයෝ ඔවුන්ට අවශ්‍ය පුද පූජා දැක එම ස්ථානයට පැමිණෙති.  

සන්නි වෙස්මුහුණු

 

ලංකාවේ පහතරට ප්‍රදේශවල ප්‍රසිද්ධව පැවති එනම් පහතරට නර්තන සම්ප්‍රදායට අයත් ශාන්තිකර්මයක් ලෙස දහ අට සන්නිය දැක්විය හැක.මෙය සිදු කරන්නේද අදෘශ්‍යමාන බලවේගවලින් මිනිසුන්ට සිදුවන ලෙඩ දුක් කරදර දුරු කිරීම සඳහා ය.ලංකාවේ ප්‍රකට දේවාල ආශ්‍රිතව දහ අට සන්නිය රඟ දැක්වේ.මේ ශාන්ති කර්මය සඳහා ආතුරයාගේම නිවස ඉදිරිපිට ඉඩකඩ සහිත භූමියක් යොදා ගනු ලබන අතර‚මඩුවක් පිළියෙල කරන්නේ නැත.

දහඅට සන්නිය යනු වමනය ඇති  වන ආමාශගත රෝග‚භූත බැල්මෙන් ඇති වූ මානසික රෝග‚භූත බැල්මෙන් ඇත් වූ උන්මාදය‚බිහිරි බව‚වසංගත රෝග මැලේරියාව වැනි උණ ඇති කරන රෝග,නපුරු සිහින පෙනීම,තාවකාලික උන්මාදය,පිත්තාශය ආශ්‍රිත රෝග,සෙම හා අපස්මාරය ආදී විවිධ ලෙඩ රෝග වලින් වැලකීමට ගම් වලට සෙත ශාන්තිය පතා කෙරෙන ශාන්තිකර්මයකි.දහඅට සන්නිය නැටීමට යොදා ගන්නා මේ වෙස් මුහුණු වලින් එකක් තේරුම නොදැන ඔබේ නිවසේත් අලංකාරයට තියා තියෙනවද කියලා බලන්න. 

සන්නි ආරම්භයේ පටන්ම යාග ඇදුරන්ට අවශ්‍ය දේ සම්පාදනය කරමින්‚සියලු ආවතේව කටයුතු සිදු කරන්නා ‘කොට්ටෝරුවා’යනුවෙන් හඳුන්වයි.ප්‍රථමයෙන් ම මෙහිදී සිදු වන්නේ දහ අට සන්නියේ විචිත්‍රම අංගයක් වන සැන්දෑ සමය යි.මෙහිදී නැට්ටුවන්‚නළුවන් විසින් විවිධ රංගන රඟ දක්වයි.යක් නැටුම‚හූනියම් යක්ෂ නැටුම ,රීරියක් නැටුම ආදී යක් නැටුම් රඟ දැක්වීම ද සිදුවන අතර ,රංග භූමිය භයානක ස්වරූපයක් ගනී.ඒ ඒ යකුන් නියෝජනය වන යක්ෂ වෙස්මුහුණු පැළඳ සියලු රැඟුම් සිදුකරයි.එසේ ම මෙහිදී සියලු යකුන් සඳහා දහඅට පාලිය නැටීම සිදුකරයි.ඉන් අනතුරුව ආතුරයාට රංග භුමිය,නිරාවරණය කිරීම සිදු කරයි.එය ‘කඩ තිර ඇරීම්’ ලෙස හදුන්වයි.රෝගියා සුදු පිරුවට ඇඳ සුදුරෙදි කඩකින් සිරුර වසා හිඳ සිටියි.දහඅට සන්නිය යනු සන්න් රෝග දහඅටක් වන අතර,යක්ෂයන් දහඅටක් එම රෝග වෙනුවෙන් රැගුම් දැක්වීම සිදුකරයි.සන්නි දහඅට පහත පරිදි දැක්විය හැකි ය.

භූත සන්නිය

තාවකාලිකව උමතුව,සිහිනැතිවීම ,ඇස් අදුරු වී පිත් වමනය වීම මෙහි රෝග ලක්ෂණයි.භූත බලවේග මුල්කොට හැදෙන රෝග පීඩාදිය මෙයට හේතු වේ.කතාබහ කිරීම,හැසිරීම අද්භූත ස්වරූපයක් වේ.

කෝල සන්නිය 

සන්නි යකුමේ ප්‍රධාන තැනක් ගන්නේ කෝල සන්නිය යි.සන්නි යකුන් දහුට දෙනාගෙන් නායකයා වන්නේ කෝල සන්නියයි.රංගභූමියේ අවසානයට පිවිසෙන්නේ මෙයයි.හිසේ ගොක්කොළවල්න් සූදු කිරුළකි.එහි නයිපෙන පහක් ඇත.මුහුණ කළු ය.දිගු දත් දෙකක් ඇත.බිය උපදවන සුළු ය.උඩුකයට කළු ලොම් හැට්ටයක් ඇද සිටියි.

දේව සන්නිය 

සරම්ප,කම්මුල්ගාය,වසූරිය,පාචනය,උණ සන්නිපාතය,කොළරාව සාදවයි.මේ සන්නි යකාගේ වෙස් මුහුණෙහි හිසට කිරුළක් ඇත.මුහුණ රන්වන් පාටය.බියක් ඇති කරවයි.අසාධ්‍ය රෝගී තත්ත්වයකි.මේ සන්නි යකු දේවත්වයක් ආරූඪ කරගත් බවක් පෙනේ.

ගොළු සන්නිය 

තාවකාලික ගොළුභාවය ඇති කරයි.අභිනවයෙන් කෙරෙන රංග වැඩිය.කතාව ගොළු කරන රෝගය මේ සන්නි යකාගේ බැල්ම නිසා ඇති කරන බවට විශ්වාස කෙරේ.

අභූත සන්නිය 

කම්මුල් ඉදිමීම ,සෙම්ගෙඩි,හන්දිපත් රුදාව මේ සන්නියේ ලක්ෂණයි.ගුවනේ සිට මිනිසුන්ට ලෙඩකරනා මේ යකා ඉතා බිහිසුණු ය.වානරයකුගේ හැඩැති වෙස්මුහුණ අද්භූත ගතියකින් යුක්ත ය.

අමුක්කු සන්නිය

විකාර වූ වෙස්මුහුණක් පළදින අතර එය එක අතකට ඇද වී ඇත.මෙයින් අංශභාගය රෝගය නිරූපණය වේ.එනම් මුහුණකට ඇදවී ,කතාව ගොළු වී,කටින් සෙම වැගිරෙන ස්වරූපයක් මේ සන්නි යකා රඟ දක්වයි.

වෙඩි සන්නිය

භයානක අවි ආයුධවලින් ඇති වූ ලෙඩ මේ යකාගෙන් නිරූපණය වේ.රංග භූමියට පැමිණෙන්නේ ද ඇතැම්විට තුවක්කුවක් අරගෙන ය.මෙය හාස්‍ය උපදවන සුළු ය.

වාත සන්නිය

වා,පිත්,සෙම් යන තිදොස් මේ සන්නියට හේතු වේ.අලස රංගනයක යෙදෙන මේ යකුගේ වෙස්මුහුණ භයානක නොවේ.

බිහිරි සන්නිය

මෙම වෙස්මුහුණෙන් නිරූපණය කරන්නේ තාවකාලික බිහිරි බවයි.මෙම වෙස්මුහුණේ අඩක් නයකුගෙන් වැසී පවතින්නේ නාගයා බිහිරි සතකු ලෙස පිළිගනිමිනි.බිහිරි නිසා මෙි සන්නි යකා සමඟ සංවාද අවස්ථා ‌ෙඉහෙවින් විකට දන්වන සුළු ය.වෙස්මුහුණේ මුව වැසී ඇත.

කණ සන්නිය

ඇස් අන්ධ වූ මේ සන්නි යකා සැරයටියක් ගෙන රඟමඩලට පිවිසෙන අතර ඉතා බිය ජනක වෙස්මුහුණක් පැළඳ සිටියි.හාස්‍ය රසය ද මතු කරයි.

පිස්සු සන්නිය

උන්මන්තක බව මෙම සන්නියෙන් නිරූපණය වේ.තනිව කතා කරමින්,සිනහ වෙමින් ,විකාර කතා කියමින් රංග භූමියට පිවිස විකට රංගනයක් ඉදිරිපත් කරයි.මෙම වෙස්මුහුණේ ඇස් විශාල ය.

මූර්තු සන්නිය

කෑම අරුචිය,ඇගපත වේදනාව,උණ මේ සන්න් යකුගෙන් සුව කෙරේ.වෙස්මුහුණෙහි ඇස් දිගටි ය.රෝගි බව මනාව පෙන්නුම් කෙරේ.

දෙමළ සන්නිය

සිහිය අඩු බව,වියරුව,විකාර වදන් දෙඩවීම මෙහි ලක්ෂණ වේ.

නාග සන්නිය

මෙම යක්ෂයාගේ ද දිෂ්ඨි හෙලීමෙන් හා නාග විසක් හා සමාන විෂක් ශරීරයේ ඇති කිරීමට ද ,බිබිලි දැමීම ද සිදුකරයි.නළල මත නාගයකුගේ රූපයක් ඇත.

ගුල්ම සන්නිය

උදරාශ්‍රිත ගෙඩි හට ගැනීම,කෑම අරුචිය,අතීසාරය,ශරීරය දුර්වල වීම ආදිය මෙි සන්නියේ ලක්ෂණ වේ.හැඩපළු කොණ්ඩයක් ඇත.

කොර සන්නිය

වෙස්මුහුණේ ඇස් රවුම් ය.මුහුණ ඇද වී ඇත.දෙතොල රතු ය.නමුත් රෞද්‍ර විලාශයක් නැත.එක් අතකින් මුගුරක් ද අනෙක් අතින් කොළ අතු ද රැගෙන එයි.

ගිනි සන්නිය

ඇඟපත වෙව්ලීම,කෑම බීම අරුචිය,උණ,දෙඩවීම මෙහි ලක්ෂණ ය.විකෘති වෙස්මුහුණක් සහිත ය.මුඛය විශාලය.දත් දිගය.පන්දමක් ද රැගෙන රගමඩලට පැමිණෙයි.

ජල සන්නිය

දැරිය නොහැක් සීතල සහ වෙව්ලීම ඇති කරයි.දත කට පූට්ටු වී ඇති ආකාරයක් වෙස්මුහුණේ දිස් වේ.


මෙි ආකාරයට වෙස්මුහුණු පිළිබඳව විස්තර කළ හැකියි.නමුත් තව විස්තර බෙහොමයක් වෙස්මුහුණු  පිළිබඳව තිබෙනවා.තවත් දවසක ඒ පිළිබඳව අපි සාකච්ඡා කරමු.


-ශෂිනි දිල්හාරා-














102 comments:

  1. අපෙන් මැකී යන දේවල් වලට අරුතක්

    ReplyDelete
  2. වටිනවා ඒක නම්..❤️

    ReplyDelete
  3. Valuble letter,continue writing goodluck der. 👍 ❤

    ReplyDelete
  4. නියමයි ශශී💜

    ReplyDelete
  5. Giving a value to our culture. Great work👌👌👌

    ReplyDelete
  6. Great work ❤

    ReplyDelete
  7. ෆට්ට ✌️✌️👌

    ReplyDelete
  8. සුපිරි 🤟🤟🤟

    ReplyDelete
  9. Ape dewal gena apita kiyala dunnata sthuthi...

    ReplyDelete
  10. හොඳ ලිපියක්. දිගටම ලියමු +++++++++++

    ReplyDelete
  11. වැදගත් තොරතුරු ටිකක් 👌

    ReplyDelete
  12. වටිනවා 💪✌️🤩

    ReplyDelete
  13. වටිනවා වැඩේ 🔥

    ReplyDelete
  14. පට්ටයි.අපේ සංස්කෘතිය ගැන කියවෙන වැදගත් ලිපියක්.දිගටම කරගෙන යන්න. සසි❤

    ReplyDelete
  15. Akki wede patta digatama kran yanna 💙

    ReplyDelete
  16. Godak hoda wadak akkiyoooon.ආඩම්බරයක් අපේ පාසලට 👌👌

    ReplyDelete
  17. නියමයි...🤟❤️

    ReplyDelete

Thappad

 කම්මුල් පහරක් නිසා දීගයක් දික්කසාදයක් දක්වා ගිය දුරක්..🤔🤔 Thappad"  එසෙත් නැත්තම් "කම්මුල් පහර" වසරෙ දුටු තවත් එක කාන්තාව ...